Veiledning pensjonsforutsetninger pr. 30.09.2025

NRS har oppdatert veiledningen om pensjonsforutsetninger pr. 30.09.2025. Beregningsforutsetningene i veiledningen utgjør kun et utgangspunkt for foretakets egne vurderinger. Forhold hos det enkelte foretak og i den enkelte pensjonsordning kan medføre behov for å avvike fra enkelte av anbefalingene.

De veiledende pensjonsforutsetningene tar utgangspunkt i et norsk foretak med åpen ytelsesbasert pensjonsordning. Et slikt foretak har ansatte som i gjennomsnitt er i førtiårene og en vektet varighet på pensjonsforpliktelsen på 20 – 25 år. Ved betydelig avvikende profil, eksempelvis lukket ordning, henvises det til supplerende informasjon i vedleggene til slutt i veiledningen for profiler med kortere horisont.

Det er stor grad av usikkerhet og skjønn knyttet til fastsettelsen av beregningsforutsetningene. Usikkerheten gjelder særlig grunnlaget for anslagene på inflasjon, reallønnsutvikling og forventet avkastning, herunder den innvirkning disse parameterne har på øvrige beregningsforutsetninger, og de skjønnsmessige vurderinger som er gjort i denne sammenheng.

Beregningsforutsetningene i veiledningen utgjør kun et utgangspunkt for foretakets egne vurderinger i forbindelse med fastsettelsen av egne forutsetninger. Det enkelte foretak må selv fastsette forutsetningene basert på sin egen konkrete vurdering av forventet økonomisk utvikling samt forhold i den enkelte pensjonsordning. Brukerne av denne veiledningen anmodes å lese bakgrunnen for fastsettingen av de anbefalte forutsetninger i veiledningen.

Veiledningen i ren og endringsmarkert versjon i PDF lastes ned her:

PDF-ikon

NRS(V) Pensjonsforutsetninger pr. 30.09.2025 ren (oktober 2025)

 

PDF-ikon

NRS(V) Pensjonsforutsetninger pr. 30.09.2025 endringsmarkert (oktober 2025)

 

Veiledende pensjonsforutsetninger – åpen ordning

Pr. 30. september 2025 har vi kommet fram til følgende veiledende forutsetninger ved normal, åpen ordning og basert på prinsipper nærmere beskrevet i veiledningen:

Kommentarer til oppdateringen

Det er kun mindre endringer i de finansielle parameterne sammenlignet med 31. desember 2024. Forventet inflasjon er tatt ned til 2,0 % som følge av at inflasjonen de nærmeste årene ikke er så høy at gjennomsnittlig forventet inflasjon fremover blir særlig høyere enn inflasjonsmålet. Da rentenivået er tilnærmet uendret, medfører dette at anslaget på realrenten øker.

Metoden for å estimere regulering av pensjoner under utbetalinger for offentlige ordninger og private ordninger med maksimumregulering er endret. Disse inneholder en lønnvekstkomponent som tidligere er satt lik lønnvekst uten karrieretillegg. Forutsetning om lønnsvekst gjelder for gjenværende opptjeningstid. Regulering av pensjoner under utbetaling har en vesentlig lengre tidshorisont, og lønnvekstforutsetningen er ikke nødvendigvis representativ for denne perioden. Dersom rentene er stigende eller fallende etter perioden for gjenværende opptjeningstid (som er lagt til grunn for å estimere lønnsvekst), bør lønnsvekstkomponenten i regulering av pensjon under utbetaling justeres. Per 30. september 2025 observerer vi en fallende rentekurve mellom 15 og 30 år, noe som tilsier at lønnsveksten i denne perioden vil være lavere enn det som er lagt til grunn i lønnvekstforutsetninger for gjenværende opptjeningstid. Som følge av dette er lønnvekstkomponenten i regulering av pensjoner under utbetaling estimert til å være 0,25 prosentpoeng lavere enn lønnsvekst (uten karrieretillegg) for gjenværende opptjeningsperiode.